مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

جلوگیری از ارزانی دلار کار چه کسی بوده است
سرویس خبر: اقتصادی -  اقتصاد کلان و بودجه
 
کد خبر: ۲۶۴۵۴۸
 
تاریخ مخابره: ۱۳۹۲/۷/۳
 
زمان مخابره: ۱۴ : ۲۸
اشتراک گذاری
 
امتیاز دهی
ارسال به دوستان
کارشناسان در پاسخ به «خبرگزاری دانشجو»؛
 
تقوی: جلوگیری از ارزانی دلار کار نهاوندیان بود 
ابونوری: قیمت واقعی دلار 4500 تومان است
 
 
اظهارات روز گذشته سیف که مانع کاهش بیشتر قیمت ارز شد، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت که در گفت‌و‌گو با کارشناسان به آنها می‌پردازیم.
 

گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ روز گذشته جلسه ای در محل اتاق ایران با حضور اعضای هیئت رئیسه اتاق، فعالان اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد و در پایان این نشست ولی الله سیف در خصوص نرخ ارز گفت: دلار در کف قیمتی خود قرار دارد و افزایش بیشتر منطقی نیست.


این اظهارنظر سیف بسرعت تاثیر خود را بر بازار گذاشت و واکنش های متعدد و متفاوتی را در فعالان اقتصادی و کارشناسان برانگیخت.


موافقان می گویند حمایت از تولید، کنترل هیجان بازار و جلوگیری از کاهش غیرواقعی نرخ دلار از مزایای این اقدام بود، اما در مقابل مخالفان دخالت دولت در اقتصاد را محکوم می کنند و معتقدند با توجه به وابستگی تولیدات داخلی به واردات، افزایش نرخ ارز تنها فشار بر مصرف کنندگان را در پی دارد.


«خبرگزاری دانشجو» در این زمینه نظر چند تن از استادان و کارشناسان اقتصادی را جویا شد که در ادامه می آید.

 

جلوگیری از ارزانی دلار کار نهاوندیان بود/ مردم متضرر اصلی هستند


مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: با این موضع آقای سیف مخالفم؛ چون ضرر آن به مردمی خواهد رسید که با تورم سال های قبل قدرت خریدشان کم شده بود؛ ئیس کل بانک مرکزی با این اظهارات از ارزان شدن خدمات و کالاهای وارداتی جلوگیری کرد.


وی افزود: اگر رئیس کل بانک مرکزی این حرف را نمی زد، بهتر بود و احتمال اینکه دلار تا 2500 تومان کاهش یابد وجود داشت که در آن صورت بخشی از گرانی ها جبران می شد.


این اقتصاددان گفت: افزایش قیمت ارز فایده محسوسی برای کشور ندارد؛ چون ما صادرات قابل توجهی نداریم و عمده صادرات ما نفتی است که آن هم تحریم شده است.


تقوی افزود: اتفاقاً ارزان شدن نرخ ارز به سود تولیدکنندگان داخلی است؛ چون وابستگی زیادی به واردات دارند و با کاهش قیمت دلار میزان هزینه های آنها کاهش می یابد.


وی ادامه داد: سیف با هر مکانیسمی محاسبه کرده باشد و به قیمت 2900 رسیده باشد، اشتباه کرده است و به نظر می رسد نهاوندیان پشت این ماجراست.


استاد دانشگاه علامه گفت: با تعیین کف برای دلار، قیمت ها تثبیت نمی شود؛ چون مردم دیگر دلارها را عرضه نمی کنند و کاهش عرضه باعث افزایش قیمت دلار خواهد شد.


تقوی در پایان اشاره کرد: باید حواسمان باشد که قدرت خرید مردم حفظ شود؛ چون هم به رفاه مردم منجر می شود و هم با توانمند شدن مردم عرضه در بازار افزایش می یابد و تولیدکننده نیز بهره مند خواهد شد.

 

قیمت واقعی دلار 4500 تومان است/ ثبات مهمتر از دیگر عوامل است


عباس ابونوری در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص اظهارات سیف گفت: ارزش پول ملی ما پایین تر از نرخ فعلی برابری ریال و دلار است و قیمت واقعی دلار بیش از 4500 تومان است؛ شرایط موجود باعث کاهش نرخ دلار شده و اگر بیش از این کاهش یابد به صادرات کشور لطمه جدی می زند.


وی افزود: برخی کشورها نرخ پول ملی خود را پایین نگه می دارند تا به تولیدکننده داخلی و صادرات کمک کنند.


رئیس د‌انشکد‌ه اقتصاد‌ دانشگاه تهران مرکز اظهار کرد: کاهش فعلی نرخ ارز کاذب است؛ چون ما تولید واقعی نداریم و تحت تاثیر شرایط این اتفاق افتاده است.


ابونوری در ادامه ضمن تایید عملکرد سیف گفت: با محاسبات اقتصادی که صورت گرفته نرخ دلار بیش از 4500 تومان است، بنابراین جلوگیری از کاهش غیر واقعی و تثبیت نرخ دلار در این نقطه کار خوبی است و در آینده کم کم نرخ دلار به طور منطقی کاهش خواهد یافت.


وی افزود: ثبات نرخ ارز مهمتر از نوسان قیمت هاست و چون شرایط اقتصادی باثباتی نداریم باید از نوسانات جلوگیری کنیم تا ضریب اطمینان اقتصادی بالا رود و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری انگیزه داشته باشد.

 

نرخ واقعی دلار را بازار تعیین می کند نه بانک مرکزی


روح الله ایزدخواه در این باره به خبرنگار ما گفت: هر گونه دخالت در مکانیسم بازار دخالت در روند طبیعی است که در بلندمدت آثار خودش را نشان خواهد داد.


وی افزود: با توجه به اینکه رویکرد اقتصادی دولت فعلی رویکرد اقتصاد بازار است، این اقدام رئیس کل بانک مرکزی ناهماهنگ بود.


این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: رئیس کل بانک مرکزی بدون هیچ معیاری اعلام کرده که 2900 تومان کف قیمت دلار است، اما مشخص نیست بر چه اساسی به این رقم رسیده است.


ایزدخواه گفت: این موضع سیف برخلاف موضع اخیر وی است که دائماً تاکید داشت نرخ ارز غیر واقعی است، اما حالا خودش برخلاف این رویه اقدام کرده است. مسئله این است که اگر به دنبال قیمت واقعی دلار هستیم آیا این قیمت توسط بازار تعیین می شود یا بانک مرکزی؟

 

کنترل قیمت دلار سوداگران را حذف می‌کند


براتی در این زمینه به خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: به طور کلی  نوسانات اقتصادی باعث بی ثباتی می شود که آثار بدی بر جای می گذارد؛ در اقتصاد بی ثبات سوداگری رونق می گیرد و تولیدکنندگان دست از کار می کشند تا ثبات ایجاد شود.


وی افزود: کاهش اخیر در قیمت دلار ناشی از فضای روانی بود و همه چشم ها به تحولات و اجلاس سازمان ملل بود و انتظار این کاهش قیمت می رفت.


عضو قرارگاه اقتصادی گفت: کنترل نوسانات نرخ ارز می تواند منطقی باشد؛ چون باعث ایجاد ثبات و امکان برنامه ریزی برای بنگاه های اقتصادی می شود.


براتی افزود: نکته ای که در این زمینه اهمیت دارد میزان وابستگی تولیدکنندگان به نرخ ارز است؛ برخی صنایع مانند خودرو که به واردات وابسته هستند با کاهش نرخ ارز منتفع می شوند، اما در مقابل برخی صنایع که بیش از واردات، صادرات محور هستند از کاهش نرخ ارز متضرر می گردند.


وی در پایان گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که وابستگی به خارج به حداقل برسد تا با چنین نوساناتی آسیب نبینیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 729 زمان: 12:41 تاريخ: پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:جلوگیری از ارزانی دلار کار چه کسی بوده است, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت